Al 20 jaar trotse eigenaar van het ISO 9001-certificaat! image

Al 20 jaar trotse eigenaar van het ISO 9001-certificaat!

17/11/2021

Voor veel bedrijven zijn de ISO-certificaten een absolute must-have. De ISO-logo’s op hun website, bedrijfswagens en gebouw vertellen het verhaal van kwaliteit dat het bedrijf levert en de wijze waarop het produceert. Toch zijn er veel bedrijven die opzien tegen het werk om zo’n ISO-certificaat binnen te halen. Wegen de lasten inderdaad wel op tegen de lusten? Door de ISO-certificatie ook als businessmanagementtool te gebruiken, slaat u twee vliegen in één klap.


De ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Hij bundelt alle expertise en knowhow rond kwaliteitsmanagement van de laatste decennia in één document. De ISO-norm is intussen uitgegroeid tot een ware maatstaf voor transparantie, betrouwbaarheid en kwaliteit binnen elke organisatie. Je kunt de principes eigenlijk kort samenvatten als: zeg wat je doet, doe wat je zegt en bewijs het.


De managementnorm ISO 9001 vraagt van organisaties dat ze hun processen beschrijven, analyseren, meten en continu verbeteren. Zo begrijpen alle stakeholders beter wat hun rol is en hoe ze bijdragen aan het succes van hun organisatie, wat dan weer het interne kwaliteitsbewustzijn verhoogt. Een procesmatige aanpak helpt u om die doelen te bereiken.


Van verplicht nummertje tot heuse business tool
Ook wij beschikken als bedrijf over een ISO 9001- en een ISO 14001-certificaat. Onze externe auditor LRQA liet ons onlangs weten dat we al 20 jaar trotse eigenaar zijn van het ISO 9001-certificaat. En in 2023 voldoen we 20 jaar aan de ISO 14001-norm. Waarom vinden wij die kwaliteitslabels zo belangrijk? We laten ermee zien dat we voldoen aan de internationale eisen op het gebied van kwaliteitsmanagement. We tonen aan dat we focussen op de voortdurende verbetering van onze bedrijfsprocessen en we onze bedrijfsrisico’s managen. Want we willen de verwachtingen van onze klanten en stakeholders inlossen.


Voor ons is deze certificering dus meer dan een ‘moetje’. Als bedrijf gebruiken we het als een businessmanagementtool om de kwaliteit van elk aspect van onze organisatie te versterken. Van verkoop, productie en planning tot levering en aftersales. De ISO 9001-certificering geeft u als bedrijf dus een kans om de kwaliteit van uw organisatie te verbeteren en daardoor groei te realiseren. Wij maken dat heel concreet tijdens onze periodieke managementreview-meetings met de verschillende afdelingshoofden. Met elkaar blijven we kritisch kijken naar onze bedrijfsvoering. ISO 9001 dient voor ons daarbij als instrument om onze werking verder te verbeteren.


Een extra voordeel van het behalen van ISO-normen is dat het u als bedrijf helpt om de Sustainable Development Goals (SDG’s) waar te maken. Deze SDG’s werden in 2015 voorgesteld door de Verenigde Naties en hebben als doel duurzame ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking op wereldniveau te stimuleren. Ze geven bijvoorbeeld richtlijnen rond gezondheid en welzijn van de medewerkers, energieverbruik en duurzame infrastructuur. Door werk te maken van uw ISO 9001-certificering helpt u dus tegelijk mee bij de realisatie van verschillende SDG’s. Of hoe uw weg naar uw ISO 9001-certificaat veel meer kan zijn dan alleen maar een hoop bureaucratie. Wij zijn alvast vastbesloten om met onze sterke ploeg managementprofessionals onze organisatie telkens weer naar een hoger kwaliteitsniveau te tillen.