Pami - blog - Hoe een positieve mindset uw leven aangenamer maakt

Hoe een positieve mindset uw leven aangenamer maakt

06/04/2023

Op de werkplek krijgt iedereen wel eens te maken met mindere dagen en tegenslagen. De manier waarop u en andere collega’s hiermee omgaan beïnvloedt de werksfeer. Hoe blijft u focussen op wat goed loopt en maakt u uw werkleven aangenamer? Ontdek het allemaal in deze blogpost. Maak kennis met de onweerstaanbare kracht van een positieve mindset en hoe u dit kan stimuleren op de werkvloer. Inzichten waar zowel u als uw werknemers overál voordeel aan hebben.

Er schuilt kracht in de positieve benadering van ons leven. Niemand zal ontkennen dat iedereen zijn portie tegenslag te verwerken krijgt. Het verschil zit ’m erin in hoe u ermee omgaat. U zult het vast al wel ervaren hebben op uw werk, hoe negativiteit een neerwaartse spiraal op gang trekt. Het leidt meestal tot meer frustratie en demotivatie. Een positieve mentaliteit en werksfeer zorgen daarentegen voor meer werktevredenheid, nieuwe initiatieven en betere werkprestaties. Mensen met een positieve kijk op zaken, gaan anders om met tegenslagen. Ze stellen zich veerkrachtig op, bedenken oplossingen, en zitten niet bij de pakken neer. Een positieve mentaliteit bezorgt meer werkplezier, een gevoel van vrijheid, en zet aan tot betere prestaties.

Maar hoe creëert u nu zo’n positieve, opbouwende werksfeer op kantoor? Met deze vijf inzichten maakt u het waar.

  1. Spreek positief en opbouwend
    Een positieve, opbouwende sfeer werkt aanstekelijk. Probeer uw frustraties niet openlijk te uiten, maar blijf positiviteit verspreiden. Let er maar eens op hoe opbouwend gedrag de werksfeer om u heen kan verbeteren. Niet alleen in houding en gedrag, maar ook in taalgebruik. Hanteer in gesprekken, vergaderingen, of e-mails positieve terminologie. Zo creëert u een stimulerend werkklimaat.

    Enkele voorbeelden? Vervang ‘moeten’ door ‘willen’. Dat vermindert het idee dat iets wordt opgelegd, en vergroot het gevoel van ambitie. Schrap het woord ‘maar’ in uw woordenboek en zeg ‘en’. Het woord ‘maar’ veegt alles wat daarvoor is gezegd namelijk van tafel. Gebruikt u het woord ‘en’ dan bevestigt u al het positieve dat gezegd werd. En test eens het verschil tussen het werkwoord ‘proberen’ en ‘doen’. Dat klinkt een stuk proactiever, niet?

  2. Ontdek ‘verbeterpunten’ in plaats van ‘tekortkomingen’
    Spreekt u over ‘tekortkomingen’ of over ‘verbeterpunten’? U hebt hetzelfde voor ogen, alleen klinkt het heel anders. Zeker, iedereen heeft z’n zwakke punten. En dat is helemaal niet erg. Zo kunnen we elkaar net aanvullen en het team versterken. Het geeft iedereen de kans om uit te blinken met zijn talenten. De uitdaging zit er in om onze zwakkere punten onder ogen te komen en ze bij te spijkeren. Buig tekortkomingen daarom om in uitdagende verbeterpunten. En beloon uw medewerkers en uzelf voor elk teken van groei en verbetering.

  3. Versterk ieders kwaliteiten
    Wanneer u uw medewerkers de ruimte geeft om te floreren in iets waarin ze uitblinken, heeft uw hele bedrijf daar baat bij. Het geeft hen meer zelfvertrouwen, plezier in hun werk en betrokkenheid bij uw bedrijf. Elke werknemer is een uniek individu met een eigen skillset. Mogen uw werknemers hun werkdagen vullen met taken waarin ze écht goed zijn? Misschien ontdekt u wel een verborgen talent bij hen, waar u op een ander moment dankbaar gebruik van kunt maken. Daar wint iedereen bij.

  4. Leer uit tegenslag
    Schuif tegenslagen, ook al zijn ze klein, niet onder het tapijt. Maar geef grotere tegenslagen ook niet de ruimte om u naar beneden te halen. Elke tegenvaller is een kans om te leren, te groeien en beter te worden. U kunt bij een tegenslag bijvoorbeeld eens opschrijven hoe u die heeft verder geholpen. Wat hebt u ervan geleerd? En hoe wilt u zich verbeteren? Welke problemen kan u dankzij uw nieuwe inzichten voortaan voorkomen? We hebben de neiging om tegenslagen zo snel mogelijk te vergeten. Grijp ze vanaf vandaag aan om er net iets positiefs uit te halen. Maak er een leermoment van en investeer in uw toekomst.

  5. Geef schouderklopjes en vier successen
    Elke vooruitgang, verbetering of winst mag de volle aandacht krijgen. Een grote bestelling binnengehaald? Of hebt u een project, hoe klein ook, succesvol afgerond? Vier het! En betrek gerust uw collega’s daarbij. Valt er iets positiefs te melden, deel het luid en duidelijk met de anderen om u heen. Maak er een goednieuws-e-mail van, trakteer tijdens de lunch, of plak een post-itje met een compliment op het bureau van uw collega. Deze mooie kleine en grote gebeurtenissen verdienen extra aandacht. Laat ze niet in stilte voorbijgaan zonder uw collega (of uzelf) een schouderklopje te geven!